Podczas czwartkowej sesji 9 grudnia Rada Warszawy zadecydowała o wprowadzeniu zmian w zasadach działania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Chodzi o szereg poprawek w regulaminie strefy, które będą, jak podaje miasto, mają być korzystne dla jej mieszkańców.
"Abonament mieszkańca SPPN przysługiwać będzie teraz wyłącznie osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni. Zmiana służy zachęceniu do płacenia PIT w Warszawie i ograniczeniu dostępu do przywilejów parkingowych dla osób, które unikają płacenia podatków" – podali po sesji stołeczni drogowcy.
Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 45 radnych, nikt nie był przeciwny, natomiast 13 osób wstrzymało się od głosu. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lutego 2022 roku, jednak na początek będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy.
_"W okresie przejściowym, do 30 kwietnia 2022 r., dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie będzie również formularz ZAP-3, złożony w 2021 lub 2022 roku, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego. Dzięki temu osoby przenoszące rezydencję podatkową do Warszawy nie będą musiały czekać na abonament do momentu pierwszego rozliczenia podatkowego" _– wyjaśnił Zarząd Dróg Miejskich.
Władze miasta uspakajają jednak, że wydane dotychczas abonamenty zachowają swoją ważność. Dopiero po wygaśnięciu dokumentów, ich posiadacze, jeśli zechcą przedłużyć uprawnienia, będą musieli udowodnić rozliczenie podatku PIT w stolicy. Warunkiem uzyskania takiego abonamentu jest także meldunek na terenie SPPN.
Uzyskanie abonamentu mieszkańca będzie możliwe drogą elektroniczną, przy czym nie będzie wymagane okazanie zaświadczenia o zameldowaniu przez osoby wnioskujące o abonament. Meldunek będzie sprawdzany w rejestrze CRDBEL.
Abonament mieszkańca. Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami
W czasie czwartkowej sesji zadecydowano także o zmianie niektórych zasad dla posiadaczy karty N+. Decyzją Rady Warszawy zostanie wydłużony termin ważności kart do maksymalnie 5 lat oraz zniknie wymóg posiadania prawa jazdy.
"Od teraz kartę będzie mogła dostać osoba niepełnosprawna, która nie ma prawa jazdy i jest wożona przez rodzinę lub asystenta. Wnioskując o kartę N+, nie trzeba też będzie przynosić orzeczenia o niepełnosprawności – wystarczy obowiązująca karta parkingowa" – podaje ZDM.
Ważne jest jednak, że karta N+ przysługiwać będzie wyłącznie osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni. Osoby niepełnosprawne nierozliczające podatku w Warszawie mogą w korzystać z bezpłatnego postoju na tzw. kopertach, wykładając za szybą kartę parkingową.
Ponadto ma zostać uproszczona procedura reklamacji, która będzie od teraz składana na specjalnym formularzu.
Uproszczenia będą wprowadzone także dla Honorowych Obywateli Warszawy. Takie osoby otrzymają Kartę Honorową, której parametry umożliwią jej odczytanie przez e-kontrolę. Nie będzie ryzyka nałożenia opłaty dodatkowej przez e-kontrolę i konieczności jej późniejszego anulowania.
Uchwala będzie obowiązywała od 1 lutego przyszłego roku.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?