Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Gorzów i województwo lubuskie stać na utratę tramwajów?

goral2011
goral2011
Tramwaje ilustrujące artykuł MMkowicza gorzowskiego komunikacja.org (http://www.mmgorzow.pl/artykul/kolejne-podpisy-pod-petycja-mamy-ich-juz-ponad-tysiac-288403.html)
Tramwaje ilustrujące artykuł MMkowicza gorzowskiego komunikacja.org (http://www.mmgorzow.pl/artykul/kolejne-podpisy-pod-petycja-mamy-ich-juz-ponad-tysiac-288403.html) Marek Pakoński
Północnej stolicy województwa lubuskiego grozi europejski wstyd i stagnacja gospodarcza na niespotykaną dotąd skalę. Gorzowskie MZK przymierza się do likwidacji tramwajów.

W miastach Europy Zachodniej istnienie nowoczesnego miejskiego transportu szynowego świadczy o wysokiej randze miasta, której nie da się przełożyć na bezpośredni rachunek ekonomiczny.Pomyślny rozwój komunikacji szynowej przynosi wiele korzyści, które w efekcie końcowym przekładają się na ogromne pieniądze wpływające do budżetów domowych. Miasto ma niepowtarzalny klimat, podnosi się jego wartość w ocenie poważnych potencjalnych inwestorów zagranicznych (prestiż międzynarodowy), odzwierciedla realne istnienie najnowocześniejszych przyjaznych dla człowieka naziemnych technologii komunikacyjnych, szanuje każdego człowieka (mniejszość posiadająca chorobę lokomocyjną, większe możliwości godnego przewozu osób niepełnosprawnych), reprezentuje ekologiczny punkt widzenia na rozwój transportu i tym samym życia mieszkańców (szybszy rozwój edukacyjny, lepsze zdrowie, więcej pracy, lepsza praca, wysoki poziom zadowolenia z życia). I nie ma znaczenia, czy jest to miasto średniej czy małej wielkości. Skoro niektórzy twierdzą, że średnia wielkość miasta ma być argumentem za likwidacją w Gorzowie tramwajów, to tym bardziej małe województwo lubuskie należy zlikwidować, bo nie zasługuje na miano administracyjnego regionu. Bardzo mnie dziwi, że w Regionalnym Programie Operacyjnym dla województwa lubuskiego nikt nie pomyślał, żeby wesprzeć finansowo pierwszy etap modernizacji komunikacji tramwajowej w Gorzowie kwotą minimum kilkudziesięciu milionów złotych (nikt nie przygotował programu inwestycyjnego). W województwie lubuskim znalazło się dużo mniej ważnych inwestycji (nie twierdzę, że niepotrzebnych), niż inwestycja w transport, który mógłby stać się dumą całego regionu. Włodarzom Gorzowa i jeszcze istniejącego województwa lubuskiego potrzebna jest odwaga i dalekowzroczność, bo bez niej staniemy się zapyziałą prowincją. Samo dopuszczanie myśli, że komunikację tramwajową w Gorzowie można zlikwidować, wzbudza we mnie negatywne emocje i równa się z referendum na temat sensu istnienia bardzo słabego gospodarczo województwa lubuskiego. Jeśli chcemy zlikwidować tramwaje w Gorzowie, to od razu lepiej przyłączmy północną część regionu do Wielkopolski, a południową do Dolnego Śląska, żeby nam, zwykłym obywatelom, żyło się lepiej, tzn. bez dodatkowo nieźle opłacanej z pieniędzy  podatników regionalnej administracji urzędowej w Zielonej Górze i Gorzowie. Utrata tramwajów w dłuższej perspektywie czasu będzie oznaczać utracone miliardy euro i mizerny szacunek następnych pokoleń dla nas samych.
 

Nowoczesne tramwaje są wysokospecjalistycznymi pojazdami trakcyjnymi, które przy odpowiednich kwalifikacjach osób zajmujących się ich obsługą eksploatacyjną i techniczną, gwarantują komfort podróży na najwyższym poziomie. Narzekania oraz żale na gorzowskie tramwaje są zakorzenione w ludzkiej niewiedzy i bojaźni przed odpowiedzialnością za umiejętność właściwego korzystania z najnowocześniejszych technologii służących wspólnemu dobru ludzi. Bardzo dobrym przykładem ciągłego zdobywania wiedzy i cennego doświadczenia na temat jakości rozmaitych modeli tramwajów od różnych producentów jest MPK w Poznaniu. Na poznańskich torach możemy spotkać wysłużony niemiecki tabor z lat sześćdziesiątych jak i zarówno najnowocześniejsze cacka współczesnej techniki (aktualnie w firmie Solaris są prowadzone prace produkcyjne przy realizacji pojazdów szynowych Tramino, które w ilości 45 sztuk wyjadą na ulice Poznania). Co ciekawe w Poznaniu w liczbie 10 sztuk jeżdżą tramwaje (czeskie Tatry), które sprawiały kłopoty techniczne ze względu na swoje wady konstrukcyjne. Ale tam postanowiono nie poddawać się i pogłębiać wiedzę. Bezowocny sceptycyzm zastąpiły ludzka pracowitość i konsekwencja. Najważniejsze wady udało się usunąć a teraz są gruntownie remontowane. Systematyczne inwestycje w infrastrukturę, modernizację istniejącej floty tramwajowej i zakup nowych partii pojazdów zaczynają przynosić przyzwoite efekty. Nawet starsze typy polskich tramwajów po modernizacji wyglądają porządnie a ich zewnętrzne kształty łączą w sobie romantyczne piękno z futurystycznym umiarkowaniem.
Tramwaje w Gorzowie można ocalić, rozbudować i zmodernizować. Nie ma sensu się żalić tylko należy przystąpić do zmiany myślenia i organizacji zarządzania, a mianowicie:
1. Nawiązać i rozpocząć współpracę z Poznaniem i Berlinem w celu wymiany współnych  doświadczeń i pozyskania dla Gorzowa specjalistów ds. miejskiego transportu szynowego;

2. Ograniczyć do minimum administrację w MZK Gorzów (postawić na specjalistów działającychw terenie - obsługa taboru, linii, pasażerów);

3. Zatrudnić wysokiej klasy specjalistę z zewnątrz ds. komunikacji tramwajowej, który będzie służył swoją wiedzą miastu i wszystkim pracownikom MZK i nadzorował sposób funkcjonowania komunikacji tramwajowej;

4. Zmodernizować istniejące torowiska, unowocześnić zajezdnię, zakupić partię nowoczesnych tramwajów, rozpocząć przygotowania do wydłużenia linii tramwajowej na Górczynie i budowy linii tramwajowej na Zawarcie;

5. Działać aktywnie a nie pasywnie (systematyczne pozyskiwanie funduszy na nowe inwestycje, stała promocja gorzowskich tramwajów połączona z promocją gospodarczą miasta i regionu, inwestycje edukacyjne dla pracowników MZK);

6. Uświadomić mieszkańcom miasta i społeczeństwu regionu, że dzięki nowoczesnym tramwajom na przestrzeni kolejnych lat będzie coraz więcej dobrych inwestorów zagranicznych, a co za tym idzie dobrze płatnych miejsc pracy w regionie;

7. Przestać wylewać wzajemne, bezproduktywne żale, czyli skończyć z prowadzeniem regionalnej polityki i gospodarki histeryczno-historycznej (być wzorem i dumą dla przyszłych pokoleń).

Zastanawianie się nad likwidacją komunikacji tramwajowej może świadczyć o tym, że stolica północnej części województwa lubuskiego po prostu nie zasługuje na to miano. Jeżeli Gorzów chce być tandetną, prowincjonalną mieściną z tanią siłą roboczą na obrzeżach Berlina, to niech zlikwiduje tramwaje. Ale jeśli władze miasta mają pozytywne ambicje i potrafią myśleć o przyszłych pokoleniach jego mieszkańców, dobrym europejskim i światowym wizerunku miasta, poważnych inwestycjach  gospodarczych, odpowiedzialnym partnerstwie z pobliską Brandenburgią, budowaniu północnej części województwa lubuskiego na zasadzie zrównoważonego rozwoju, to nie powinny w ogóle brać pod uwagę możliwości likwidacji tramwajów.
Tomasz R.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy Gorzów i województwo lubuskie stać na utratę tramwajów? - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto