Po wielodniowym głosowaniu Krzysztof Leśnicki z Rowerowego Gorzowa przedstawił listę priorytetów - oczami rowerzystów.
To trasy: centrum - Baczyna przez strefę ekonomiczną, centrum - Nierzym (ścieżka jest zrobiona fragmentarycznie, nie obędzie się bez współpracy z gminą Santok, bo to w części jej tereny), centrum - Łupowo, centrum - Piaski wzdłuż Kło-dawki oraz „drobnica” jak brakujący odcinek w ciągu ulic Piłsudskiego (od krzyżówki z Czereśniową) i al. Odrodzenia (do ronda Wyszyńskiego).
Co teraz? Odpowiedzialny w magistracie za inwestycje wiceprezydent Łukasz Marcinkiewicz (też lubi rowerowe wycieczki, najczęściej robi wypady do Kłodawy) właśnie potwierdził nam: - Na pewno uwagi rowerzystów zostaną uwzględniane.
Jazda do strefy
Wiceprezydent podkreśla, że - według niego - wszystkie wskazania należą do najpilniejszych. Wśród nich wyróżnia szczególnie trasę do strefy ekonomicznej. - O tę drogę rowerową zabiegają największe zakłady produkcyjne. Nie bez znaczenia jest też to, że dyrekcja dróg, w ramach budowy drugiej jezdni S3, wybuduje kładkę rowerową nad drogą ekspresową - dodaje Marcinkiewicz. Słusznie podkreśla też, że ważne jest wyprowadzenie tras do Łupowa i Jenina (bo idea ZIT-ów to przecież wiązanie miasta z gminami).
Inne prawdopodobne inwestycje to np. połączenie tras wzdłuż ul. Szarych Szeregów i do Kłodawy z nowiutkim odcinkiem przy ul. Dekerta.
- Pierwsze realizacje będą widoczne w drugiej połowie 2016 r. Data wynika z tego, że jesteśmy podporządkowani odgórnym terminom - wyjaśnia wiceprezydent.
Gorzowska Masa Krytyczna jedzie ulicami Gorzowa
***
Nie trzeba pieniędzy
Jednak i bez wydawania milionów (na trasy rowerowe będzie około 7 mln euro!) można poprawić komfort jazdy po mieście.
Jak? W prosty sposób, ucząc się zasad jazdy z „Vademecum rowerzysty”, jakie przygotowali: oficer rowerowy Krzysztof Kropiński, Wiesław Widecki i Grzegorz Wybacz z wojewódzkiej drogówki, inżynier ruchu Rafał Krajczyński i sam Leśnicki.
To lektura i dla cyklistów, i dla kierowców. Można się z niej dowiedzieć, co komu i kiedy wolno. Darmowe opracowanie jest dostępne choćby na www.gorzow.pl.
Lekturę polecamy zwłaszcza kierowcom, którzy nagminnie wymuszają pierwszeństwo na rowerzystach przejeżdżających przy rondach po pomarańczowych (czyli specjalnie dla nich) przejazdach... Tak, tak. Dwa kółka mają tam pierwszeństwo!
W ramach ZIT-ów mamy do wydania 49 mln euro
4 mln euro wydamy na tworzenie i rozwój terenów inwestycyjnych
1 mln euro na promocję regionu
5,8 mln euro pochłoną modernizacje budynków użyteczności publicznej jak szkoły, przedszkola i żłobki. Będą też remonty oświetlenia ulic.
7,2 mln euro to pula na ekologiczny transport - w większości trafi na rozbudowę, remonty i budowę ścieżek rowerowych, ale też na poprawę warunków jazdy komunikacją publiczną
2,7 mln euro to pieniądze na remonty instytucji kultury
6,5 mln euro pomoże wyremontować ul. Kostrzyńską. To inwestycja, z której skorzysta najwięcej mieszkańców.
8 mln euro to pieniądze na rewitalizację zniszczonych obszarów
7,1 mln euro to pieniądze na utworzenie Centrum Edukacji Zawodowe
6,8 mln euro to pieniądze na edukację: na doradztwo, nowe kierunki i wyrównywanie poziomu nauczania
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?