Moje dziecko idzie do szkoły

Rozpoczęcie nauki w szkole wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w życiu dziecka i jego rodziny. Nowy etap w życiu dziecka to nowe problemy i nowe zagrożenia wpływające na rozwój jego zdrowia.

- Obowiązki szkolne, nowe środowisko, dodatkowe zajęcia zbiegają się z okresem intensywnego wzrostu. Czynniki te mogą mieć wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka. Świadomość wpływu różnych czynników na samopoczucie dziecka i umiejętne postępowanie może zapobiec lub znacznie złagodzić ich negatywne oddziaływanie na organizm – uważają specjaliści z Oddziału Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gorzowie Wlkp.
Bardzo istotną rolę wychowawczą spełniają w tym okresie nauczyciele. Pani w przedszkolu, czy nauczyciel nauczania początkowego jest dla dzieci często najważniejszą i najbardziej liczącą się osobą. Współpraca wychowawców z rodzicami i opiekunami, odpowiedzialnymi za zdrowie własnych dzieci, może przynieść pozytywne efekty. Edukacja ukierunkowana na rodziców dzieci sześcioletnich, nauczycieli nauczania początkowego i same dzieci wydaje się być najbardziej celowa. Populacja dzieci przygotowujących się do podjęcia nauki w szkole to grupa, w której wiele nawyków zdrowotnych można kształtować, uczyć właściwych postaw i zachowań. Dzieci rozumieją potrzebę bycia zdrowym i chętnie uczestniczą w zajęciach propagujących zdrowy styl życia.
Dlatego, w bieżącym roku szkolnym pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie województwa lubuskiego wdrażają nowy program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły”. Program skierowany jest do rodziców, opiekunów i uczniów klas „0” wszystkich szkół podstawowych i przedszkoli województwa lubuskiego.
Celem programu jest:

• ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych dzieci;
• podniesienie poziomu wiedzy rodziców na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia, w tym: prawidłowego odżywiania, profilaktyki otyłości, wymogów sanitarnych przy przygotowywaniu i spożywaniu posiłków, wad wymowy, szczepień ochronnych, a także higieny: osobistej, jamy ustnej, wzroku, nauki i pracy;
• uświadomienie rodzicom i opiekunom ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych;
• przekonanie rodziców i opiekunów o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych w domu i środowisku szkolnym;
• zainteresowanie rodziców i opiekunów zdrowiem ich dzieci i czynnikami wpływającymi na jego zachowanie.
Przygotowane materiały dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli poruszają m.in. zagadnienia dotyczące:
• prawidłowego odżywiania – w prawidłowym żywieniu dziecka najważniejsze jest wykształcenie dobrych nawyków żywieniowych poprzez dawanie przekładu oraz przygotowywanie pełnowartościowych, atrakcyjnych posiłków. Rozwijającemu się organizmowi dziecka trzeba dostarczyć wszystkich niezbędnych składników pożywienia oraz zadbać o właściwy rozkład i liczbę posiłków;
• wymogów sanitarnych przy przygotowywaniu i spożywaniu posiłków – dbanie o czystość rąk i sprzętów, dokładne mycie warzyw i owoców, wyparzanie jaj oraz przestrzeganie zasad stosowania produktów świeżych, z ważnym terminem przydatności do spożycia zapobiega zatruciom pokarmowym;
• zapobiegania nadwadze i otyłości – aby zapobiegać nadwadze i otyłości u dzieci należy dbać o odpowiednią dietę i codzienną aktywność fizyczną dziecka;
• higieny jamy ustnej – prawidłowe mycie zębów, ograniczenie spożycia słodyczy, kontrola stanu jamy ustnej u stomatologa to podstawy zdrowych zębów;
• prawidłowej postawy dziecka – dziecko powinno mieć odpowiednie warunki do odrabiania lekcji, możliwie lekki tornister, wygodne obuwie i odzież;
• ochrony wzroku dziecka – właściwe oświetlenie, badanie wzroku, noszenie przepisanych okularów to podstawowe zalecenia w ochronie wzroku;
• biernego palenia – jeśli dziecko przebywa wśród palących – pali biernie. Palący dorośli dają zły przykład wychowawczy, dlatego nie powinni palić przy dziecku;
• szczepień ochronnych – szczepienia obowiązkowe i zalecane chronią dziecko przed zachorowaniem na choroby zakaźne;
• wad wymowy – większość dysfunkcji mowy dziecka można zlikwidować, jeśli pracę z dzieckiem rozpocznie się w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
• bezpieczeństwa dziecka w drodze do i ze szkoły, w domu, w szkole – wielu niebezpiecznych zdarzeń można uniknąć uświadamiając dziecku zagrożenia i ucząc je bezpiecznych zachowań;
• zdrowia psychicznego dziecka – nowy etap życia dziecka to nowe problemy wpływające na rozwój jego zdrowia psychicznego. W tym okresie pomoc i wyrozumiałość rodziców jest bardzo potrzebna.
W ramach realizacji programu w szkołach i przedszkolach zaplanowano organizację szkoleń, narad, wykładów, prelekcji, pogadanek i instruktaży dla rodziców. Natomiast podczas roku szkolnego tematyka z broszury realizowana będzie na zajęciach z dziećmi w formie pokazów, ćwiczeń, konkursów, gier i zabaw.

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować Nie działa? Spróbuj wyłączyć Adblock samodzielnie w ustawieniach.