Trwa budowa jezdni południowej
Pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady został zrealizowany ponad szesnaście lat temu. Zbudowano wtedy jezdnię północną. Prace na jezdni południowej rozpoczęły się w dwa lata temu. W ramach inwestycji wymieniana jest zdegradowana nawierzchnia drogi - stara zostanie rozebrana, zastąpiona nową betonową i poszerzona do jedenastu metrów. Na trasie powstanie też kilkanaście nowych górnych przejść dla dużych zwierząt, nowe wiadukty i mosty, a część istniejących zostanie przebudowana.
Lubuski odcinek jest na ukończeniu
Cała inwestycja obejmuje odcinek o długości około siedemdziesięciu kilometrów i biegnie od lubuskiej granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic na Dolnym Śląsku. Budowa drugiej nitki autostrady pochłonie blisko dziewięćset milionów złotych. Całość ma być gotowa do końca przyszłego roku. Najszybciej, bo jeszcze w tym roku kierowcy pojadą lubuskim odcinkiem między Żarami a Iłową.
Długość odcinka wynosi blisko dwadzieścia dwa kilometry i jest to najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych można określić na dziewięćdziesiąt dziewięć procent. Odcinek zostanie oddany do użytku jako pierwszy już we wrześniu tego roku - informuje GDDKiA w Zielonej Górze.
To drugi odcinek autostrady, który zaczyna się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. Wartość inwestycji to 254 miliony złotych. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27.
Co z pozostałymi odcinkami drogi?
Pozostałe odcinki autostrady zostaną ukończone w przyszłym roku. W jego pierwszej połowie gotowy ma być pierwszy, blisko dwunastokilometrowy fragment, który zaczyna się na polsko-niemieckiej granicy w Olszynie, a kończy przed Żarami. Zaawansowanie prac wynosi tam obecnie pięćdziesiąt pięć procent. Trzeci kontrakt dotyczy szesnastokilometrowego odcinka od Iłowy do granicy województwa lubuskiego z dolnośląskim.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana w styczniu ubiegłego roku. Zakończenie prac przewidywane jest w drugiej połowie przyszłego roku. Obecnie zaawansowanie prac wynosi około pięćdziesiąt pięć procent. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296 - informuje zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Najmniej zaawansowane są roboty na ostatniej część drogi, która leży już na terenie Dolnego Śląska. Ponad dwudziestojednokilometrowy fragment swój początek ma bowiem na granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Tutaj wykonano dopiero niewiele ponad pięćdziesiąt procent robót. Ostatni odcinek autostrady A18 ma zostać oddany do użytku w drugiej połowie przyszłego roku.
Zobacz również:
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?