Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwie linie metra w Warszawie budowane jednocześnie? Co by to oznaczało dla stolicy?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Krystian Dobuszyński
Ratusz konsekwentnie prze do budowy w najbliższych latach linii Metra M3. Realizuje kolejne elementy związane kompletowaniem dokumentacji dla tej inwestycji. Dokładnie odcinka od Stadionu Narodowego na Gocław. W zeszłym roku Rafał Trzaskowski nie wykluczał jednoczesnej budowy linii M3 i M4. Czy to w ogóle możliwe? Co to oznaczałoby dla miasta?

M3 w pierwszej kolejności

Na początek może warto przypomnieć, że ten tekst ma charakter felietonu, a zatem jest odzwierciedleniem moich opinii. Czy uda się w najbliższych latach rozpocząć budowę linii M3 na Pradze-Południe? Tutaj wszystko jest możliwe i zależy, w moim odczuciu, od Unii Europejskiej. tak dużej inwestycji Warszawa (pomimo zabezpieczonego wkładu własnego) nie będzie w stanie sama zrealizować. Decydować będzie stosunek korzyści do kosztów linii metra M3. To właśnie m.in. na podstawie tego wskaźnika Unia Europejska podejmuje decyzję o dofinansowaniu inwestycji.

Załóżmy jednak, że mimo nienajlepszych prognoz jeśli chodzi o potoki pasażerskie, linia M3 zyskuje dofinansowanie. W lutym zeszłego roku po raz pierwszy zapytałem prezydenta Trzaskowskiego o to, czy to dobry pomysł, żeby budować ją przed linią M4, która notuje o wiele lepsze prognozy, wyniki i może odciążyć linię M1 oraz łącznik na Świętokrzyskiej (więcej o tym tutaj). - Chcę dążyć do tego, żeby prace nad linią M3 i M4 realizowane były jednocześnie - usłyszałem.

Wszystko na raz? To może się źle skończyć

Gdyby wkrótce ruszyły prace przygotowawcze, przedprojektowe itd. to być może faktycznie w perspektywie kilku lat, przed rokiem 2030, udałoby się rozpocząć tę budowę. Pozostaje pytanie czy... wtedy nie pokryje się z remontem linii średnicowej. Innymi słowy, czy to nie spowoduje jednoczesnej budowy linii M3, M4 i linii średnicowej. Co to oznaczałoby dla mieszkańców? Widzimy obecnie jakie problemy generuje znacznie krótsza i łatwiejsza budowa jednocześnie: tramwaju na Wilanów i na Kasprzaka. A metro i „średnica” to znacznie trudniejsze, dłuższe i większe inwestycje. A to może nie być koniec. Po pierwsze, miasto od kilku lat przymierza się do rozbudowy linii M1 poprzez dobudowanie stacji Pl. Konstytucji i Muranów. Po drugie, eksperci twierdzą, żeby przesiadki w metrze były wygodne należy na kilku stacjach M1 ingerować w ich budowę i strukturę.

Linia budowana od lat 80. XX wieku nie uwzględniała wygodnego rozszerzenia o przesiadki np. na Wilanowskiej, Racławickiej czy Marymoncie. Mamy też lekcję ze Świętokrzyskiej, jak nie należy tego robić. Wracając jednak do utrudnień. Jeszcze w wakacje rozpoczęcie utrudnień w ramach pierwszej fazy remontu średnicy przewidywano na 2025 rok. Całość według miała by potrwać cztery lata. Utrudnienia i remonty przewidywane są do końca 2028 roku. Teraz słyszymy jednak o 2029-30. Kolejarze ten kluczowy remont przesuwają od lat, istnieje spore ryzyko „nałożenia się” zatem inwestycji z budową metra.

Miś na miarę naszych czasów

Oczywiście zakładam, że w Polsce i Warszawie nie brakuje inżynierów i ekspertów, którzy są w stanie nawet tak duże i wymagające inwestycje przeprowadzić w harmonogramach, a przy okazji bez paraliżu całego miasta. Patrząc jednak na dogmatyczność i upór w kwestii budowania najsłabiej prezentującego się (w całej proponowanej sieci metra) odcinka M3, obawiam się o efekty. Możemy je niestety latami odczuwać wszyscy. A to byłby fatalny scenariusz tak dla kierowców, jak dla pasażerów komunikacji miejskiej.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto