Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Edukacja jest ważna, ale to nie ona buduje frekwencję - pisze szef filharmonii

Mariusz Wróbel dyrektor Filharmonii Gorzowskiej oprac. (zeb)
Jarosław Miłkowski
Brakiem edukacji lub długim oczekiwaniem na jej efekty tłumaczyli menedżerowie małą frekwencję na widowni, wystawach, koncertach.

Przez ostatnie lata edukacja kulturalna nie miała łatwo. Zmiany w oświacie, cięcia w instytucjach kultury, wreszcie – największy grzech – obarczenie jej odpowiedzialnością za budowanie publiczności. Dla menedżerów instytucji publicznych czasem to ostatnie bywało wygodne: brakiem edukacji lub długim oczekiwaniem na jej efekty tłumaczyli małą frekwencję na widowni, wystawach, koncertach.

Co buduje frekwencję
Edukacja jest ważna, ale to nie ona buduje frekwencję. Podstawową dziedziną mającą na celu pozyskiwanie publiczności, a nawet budowanie społeczności wokół instytucji kultury jest nie tylko edukacja czy jej program artystyczny/animacyjny, ale zwykły, pospolity marketing i PR. Mimo to, w świecie kultury instytucjonalnej te dziedziny jeszcze kilka lat temu traktowane były dużo gorzej niż edukacja kulturalna. W znakomitym serialu „Artyści” wyemitowanym w ubiegłym roku w TVP dział marketingu nie pojawia się w żadnym odcinku, zaś jedynym PR-owcem przypadkowo zostaje dziennikarka z odzysku. Prawdziwy widz natomiast – czyli taki, który przychodzi do kasy i chce kupić bilet – pojawia się dopiero w ostatniej minucie całego serialu. Ten gest wymownie świadczy o pozycji marketingu kultury w instytucjach artystycznych.

Marketing uwodzi widza, edukacja go ubogaca
Ten stan jednak się zmienia wraz ze wzrostem oczekiwań przez samorządy kompetencji menedżerskich osób zarządzających instytucjami i zarazem wymagań publiczności. To ona w znacznym stopniu dotuje publiczne instytucje kultury z podatków. Przy instytucjach powstają służby marketingowe, komunikowania, stale podnoszące swą skuteczność. W ostatnich latach powstało duże zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę z zakresu marketingu kultury oraz inspiracje z tej dziedziny.

Edukacja kulturalna zaś powracając na swoje tory zajmuje się tym, co do niej należy, czyli wzrostem kompetencji kulturowych społeczeństwa. Czołowym i pionierskim w tej dziedzinie jest Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, angażujący we współpracę instytucje, organizacje, placówki oświatowe, urzędników, społeczników, przedsiębiorców itd. Dziś stanowi on wzorzec ogólnopolski (...).

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto