O tym, że skończyło się trwające od lat debatowanie, zapowiadanie, szukanie pomysłów i snucie planów, a zaczęło działanie, powiadomił nas Czytelnik „GL” Robert Furman, miłośnik tramwajów i członek Gorzowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Wypatrzył, że miasto rozpisało przetarg na projekt deptaku oraz remontu torowisk w centrum i wzdłuż ul. Walczaka. – Nareszcie! Czekaliśmy na to wiele lat. Widać jest w końcu nadzieja, że te zapowiedzi się ziszczą – powiedział.
A co na to inni? – Deptak jest dobrym pomysłem, jednak nie umiem sobie wyobrazić zamkniętej ul. Sikorskiego. Pierwsze miesiące będą pewnie koszmarem – uważa kierowca Tomasz Grabowiak. Za to Paulina Kwapis (autorka opisanej wczoraj makiety, na której przedstawiła rewitalizację centrum na potrzeby pracy inżynierskiej) nie ma wątpliwości: - Deptak to same plusy. Zamknięcie ruchu w części centrum to świetny pomysł. Jestem pewna, że to dobre rozwiązanie!
Dwa warianty
Jeśli chodzi o deptak, to urząd chce zlecić zwycięzcy przetargu przygotowanie dwóch wariantów. Pierwszy – skromniejszy – zakłada wyłączenie ruchu kołowego na odcinku od katedry do ul. Pionierów i „spowolnienie ruchu” na odcinku od Cichoń¬skiego do Dworcowej.
Druga wersja jest odważniejsza. Strefa bez samochodów ma być od katedry aż do Cichońskiego. Przejazd zostanie utrzymany jedynie między ul. Dzieci Wrzesińskich i ul. Herberta, ewentualnie także między ul. Pionierów i Wełnianym Rynkiem (choć obie te uliczki mogą zostać „zaślepione” – miasto zostawia wybór fachowcom).
Oczywiście deptak oznacza też likwidację miejsc postojowych na wskazanym odcinku i wszelkich barier architektonicznych (krawężników, wysp, łańcuchów, barierek itp.).
Co ważne, w obu wariantach urząd żąda od projektantów połączenia powierzchni rynku z ul. Sikorskiego, by była to całość. W obu wariantach miasto chce też dostać wizualizacje i gotowe pomysły na przebudowanie skrzyżowania Sikorskiego/Dworcowa/al. Konstytucji 3 Maja/Orląt Lwowskich.
Po cichu, bez wibracji
Na liście rzeczy do zaprojektowania w centrum jest też remont torowiska. Ma być wykonane w technologii, która zapewni ciszę i zlikwiduje wibracje od przejeżdżających tramwajów. Dodatkowo sieć trakcyjna ma zostać podwieszona do słupów, a nie do budynków.
Uwaga: projektanci mają też za zadanie przeprojektować sygnalizację w ten sposób, by wagony miały pierwszeństwo przejazdu – czyli będą miały zawsze zielone – nie będą musiały, jak dziś, czekać na czerwonym.
Podobne zmiany urząd chce wprowadzić na torowisku wzdłuż ul. Walczaka ( od biurowca Stilonu do wjazdu w ul. Dowgielewiczowej). Na tym fragmencie trasy projektanci mają zaplanować przebudowę torów, przystanków, oświetlenia i instalację systemu informacji pasażerskiej (czyli wyświetlaczy z informacją o tym, jaką linią i za ile minut tramwaj podjedzie). Dodatkowo przebudowane mają być wjazdy i przejazdy przez torowisko. Powstanie tu też ścieżka rowerowa – z asfaltu albo betonu ( a tak w ogóle, to łącznie w mieście pojawią się stojaki rowerowe w 44 lokalizacjach oraz cztery wiaty ).
Kiedy dokumentacja ma być gotowa? Sprawdziliśmy: naprawdę szybko. Ta dotycząca inwestycji na Walczaka – do końca października. Ta opisująca deptak w centrum i wszystko co z nim związane – do 31 listopada. Roboty ruszą w 2017 r.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?