Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaki będzie deptak? Już znamy szczegóły!

Tomasz Rusek
archiwum "GL"
Miasto bierze się do działania: zleca zaprojektowanie w centrum deptaku. Zmieni się sporo. I to... nie tylko w samym śródmieściu!

O tym, że skończyło się trwające od lat debatowanie, zapowiadanie, szukanie pomysłów i snucie planów, a zaczęło działanie, powiadomił nas Czytelnik „GL” Robert Furman, miłośnik tramwajów i członek Gorzowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Wypatrzył, że miasto rozpisało przetarg na projekt deptaku oraz remontu torowisk w centrum i wzdłuż ul. Walczaka. – Nareszcie! Czekaliśmy na to wiele lat. Widać jest w końcu nadzieja, że te zapowiedzi się ziszczą – powiedział.

A co na to inni? – Deptak jest dobrym pomysłem, jednak nie umiem sobie wyobrazić zamkniętej ul. Sikorskiego. Pierwsze miesiące będą pewnie koszmarem – uważa kierowca Tomasz Grabowiak. Za to Paulina Kwapis (autorka opisanej wczoraj makiety, na której przedstawiła rewitalizację centrum na potrzeby pracy inżynierskiej) nie ma wątpliwości: - Deptak to same plusy. Zamknięcie ruchu w części centrum to świetny pomysł. Jestem pewna, że to dobre rozwiązanie!

Dwa warianty

Jeśli chodzi o deptak, to urząd chce zlecić zwycięzcy przetargu przygotowanie dwóch wariantów. Pierwszy – skromniejszy – zakłada wyłączenie ruchu kołowego na odcinku od katedry do ul. Pionierów i „spowolnienie ruchu” na odcinku od Cichoń¬skiego do Dworcowej.

Druga wersja jest odważniejsza. Strefa bez samochodów ma być od katedry aż do Cichońskiego. Przejazd zostanie utrzymany jedynie między ul. Dzieci Wrzesińskich i ul. Herberta, ewentualnie także między ul. Pionierów i Wełnianym Rynkiem (choć obie te uliczki mogą zostać „zaślepione” – miasto zostawia wybór fachowcom).
Oczywiście deptak oznacza też likwidację miejsc postojowych na wskazanym odcinku i wszelkich barier architektonicznych (krawężników, wysp, łańcuchów, barierek itp.).

Co ważne, w obu wariantach urząd żąda od projektantów połączenia powierzchni rynku z ul. Sikorskiego, by była to całość. W obu wariantach miasto chce też dostać wizualizacje i gotowe pomysły na przebudowanie skrzyżowania Sikorskiego/Dworcowa/al. Konstytucji 3 Maja/Orląt Lwowskich.

Po cichu, bez wibracji
Na liście rzeczy do zaprojektowania w centrum jest też remont torowiska. Ma być wykonane w technologii, która zapewni ciszę i zlikwiduje wibracje od przejeżdżających tramwajów. Dodatkowo sieć trakcyjna ma zostać podwieszona do słupów, a nie do budynków.

Uwaga: projektanci mają też za zadanie przeprojektować sygnalizację w ten sposób, by wagony miały pierwszeństwo przejazdu – czyli będą miały zawsze zielone – nie będą musiały, jak dziś, czekać na czerwonym.
Podobne zmiany urząd chce wprowadzić na torowisku wzdłuż ul. Walczaka ( od biurowca Stilonu do wjazdu w ul. Dowgielewiczowej). Na tym fragmencie trasy projektanci mają zaplanować przebudowę torów, przystanków, oświetlenia i instalację systemu informacji pasażerskiej (czyli wyświetlaczy z informacją o tym, jaką linią i za ile minut tramwaj podjedzie). Dodatkowo przebudowane mają być wjazdy i przejazdy przez torowisko. Powstanie tu też ścieżka rowerowa – z asfaltu albo betonu ( a tak w ogóle, to łącznie w mieście pojawią się stojaki rowerowe w 44 lokalizacjach oraz cztery wiaty ).

Kiedy dokumentacja ma być gotowa? Sprawdziliśmy: naprawdę szybko. Ta dotycząca inwestycji na Walczaka – do końca października. Ta opisująca deptak w centrum i wszystko co z nim związane – do 31 listopada. Roboty ruszą w 2017 r.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto