Kolej Plus w Lubuskiem. Nie będzie odbudowy linii Gorzów - Myślibórz

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Lubuska inwestycja w ramach programu Kolej Plus warta jest 59 mln zł.
Lubuska inwestycja w ramach programu Kolej Plus warta jest 59 mln zł. Jarosław Miłkowski
Udostępnij:
W ramach programu Kolej Plus rządowe dofinansowanie dostała w Lubuskiem jedna inwestycja. To rewitalizacja fragmentu linii kolejowej 275 z Bieniowa do Lubska. Nie będzie zatem odbudowy linii z Gorzowa do Myśliborza.

- To linia, która ma znaczenie regionalne, ale wpisuje się też w sieć połączeń krajowych i międzynarodowych. Inwestycja obejmuje również budowę trzech przystanków w miejscowościach: Budziechów, Jasień i Bieszków - mówiła w piątek 22 kwietnia Katarzyna Kis, dyrektor wydziału infrastruktury Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wraz z wojewodą Władysławem Dajczakiem informowała, że w ramach rządowego programu Kolej Plus w województwie lubuskim rządowe dofinansowanie uzyskała jedna inwestycja. To rewitalizacja fragmentu linii kolejowej 275 na odcinku Bieniów - Lubsko.

- Jest to fragment linii kolejowej z Wrocławia do granicy polsko-niemieckie. Ta linia na tym odcinku została zawieszona w 1995 roku i dla mieszkańców stało się to dużym problemem - mówił w piątek wojewoda W. Dajczak. Przypominał, że Kolej Plus to program, dla samorządów, które chcą posiadać i rozwijać własną kolej: - Ten program jest niezwykle istotny. Wykluczenie komunikacyjne jest ważnym tematem dla mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy zostali pozbawieni możliwości połączenia z większymi miastami - z miastami powiatowymi czy wojewódzkimi - mówił wojewoda.
- Odcinek, który otrzymał dofinansowanie, ma długość 18 km. Całkowity koszt inwestycji to 59 mln zł. Urząd marszałkowski otrzymał dofinansowanie 85 proc., co daje ponad 50 mln zł - mówiła dyrektor Kis.

A był pomysł na osiem inwestycji...

Program Kolej Plus został przyjęty w grudniu 2019, a w maju 2020 rozpoczęły się nabory wniosków. Na wstępie Lubuskie zgłosiło do niego osiem projektów. Oprócz rewitalizacji odcinka Bieniów - Lubsko, były to też rewitalizacje i remonty odcinków: Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin - granica państwa, Szprotawa - Żagań, Strzelce Krajeńskie - Strzelce Krajeńskie Wschód, Skwierzyna - Międzychód, Międzyrzecz - Wierzbno, Międzyrzecz - Sulęcin - Rzepin i odbudowa linii Gorzów - Myślibórz. Ostatecznie zarząd województwa rekomendował tylko dwa projekty: Bieniów - Lubsko i Skwierzyna - Międzychód.

- Trochę szkoda, że tylko dwa projekty uznano za warte dalszego procedowania. Polski rząd dofinansowuje bowiem te inwestycje na poziomie od 75 do 85 proc. - mówił wojewoda. Przypominał przy tym słowa Marcina Jabłońskiego, członka zarządu województwa, mówiące o tym, że województwo nie zgłasza więcej niż dwóch inwestycji, gdyż to byłyby za duże pieniądze i za duże wyrzeczenia (przypomnijmy, że odbudowa linii Gorzów - Myślibórz kosztowałaby kilkaset milionów złotych).

Będzie na wkład własny?

0
- Zastanawiam się, jak duże wyrzeczenia musiałaby być, żeby realizować tak ważne inwestycje dla mieszkańców Lubuskiego. Czy trzeba byłoby rezygnować z budowy nowej siedziby urzędu marszałkowskiego? A może z zakupu nowoczesnych samochodów, w których lubują się niektórzy członkowie zarządu? - pytał wojewoda. - Mam nadzieję, że odcinek Bieniów - Lubsko zostanie zrealizowany, bo tutaj wkład własny musi być. Że nie będzie ta, jak w przypadku obwodnicy Drezdenka, gdzie polski rząd daje 85 mln zł na drogę wojewódzką, a samorząd nie potrafi znaleźć wkładu własnego, tylko czeka aż rząd dołoży kolejną pulę - mówił w piątek W. Dajczak.
O to, czy samorząd województwa będzie miał pieniądze na wkład własny, zapytaliśmy w urzędzie marszałkowskim. Czekamy na odpowiedź

Przypomnijmy: w grudniu 2021 rząd dał pieniądze m.in. na trzeci i czwarty etap obwodnicy Drezdenka. Dofinansowanie jest na poziomie 50 proc. Urząd marszałkowski spodziewał się jednak znacznie większego dofinansowania, więc stara się uzyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu.
W programie Kolej+ pierwotnie było przeznaczone na inwestycje 5,5 mld zł. Ostatecznie kwota została zwiększona do 11 mld zł, co pozwoli na zrobienie 34 inwestycji.

Czytaj również:
"Krecie kopczyki" w centrum Gorzowa pójdą do poprawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jakie kraje są najbardziej “odporne klimatycznie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie