- Na osiedlu Piaski wprowadzono nową organizację ruchu - zauważył kilka dni temu pan Piotr, nasz Czytelnik z ul. Żwirki i Wigury. Przy ul. Kazimierza Wielkiego, na wysokości domu pana Piotra, pojawił się bowiem znak ograniczający prędkość do 30 km/h. Pod znakiem pojawiła się natomiast żółta tabliczka z informacją: „Obowiązuje na terenie całego osiedla Piaski”.
- Strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h na osiedlu Piaski funkcjonuje od lat. W ostatnich latach zmieniał się tylko jej kształt. Dołączane do niej były kolejne ulice. A w bieżącym roku strefa została powiększona o odcinek ul. Kazimierza Wielkiego, Puszkina oraz Żwirki i Wigury - mówi Rafał Krajczyński, miejski inżynier ruchu.
„Strefa 30” na Piaskach sięga mniej więcej od Okrzei po ul. Owocową i od ul. Błotnej (na całej długości) po Kłodawkę.
Jak tłumaczy miejski inżynier ruchu, rozszerzenie nie wynikało z wniosków mieszkańców czy zdarzeń drogowych, ale miało na celu uporządkowanie oznakowania, ograniczenie liczby znaków, poprawę bezpieczeństwa czy dostosowanie limitów prędkości do charakteru dróg osiedlowych.
- Z uwagi na duży obszar objęty strefą na osiedlu Piaski zdecydowano się pod znakami zastosować dodatkowe tabliczki o treści „Obowiązuje na terenie całego osiedla Piaski”. To wynika z rozmów z mieszkańcami i informacji, które docierały do nas, że kierowcy nie odczytują prawidłowo funkcjonującej organizacji ruchu - mówi R. Krajczyński. Dodaje, że podobne ograniczenia są wprowadzane na wielu osiedlach. Praktycznie na każdym z nich są jeździ się niw więcej niż 20 lub 30 km/h.
W ostatnich miesiącach „strefę 30” wprowadzono m.in. na obszarze pomiędzy ul. Wyszyńskiego, Srebrną i Dekerta, w Chruściku (ulice: Małyszyńska, Rolna, Okopowa, Ozima, Nasienna) czy w rejonie ulic: Szkolnej, Teatralnej i Ogrodowej.
W tym roku wprowadzone mają zostać jeszcze trzy kolejne strefy. W trakcie realizacji jest strefa na osiedlu Dolinki, która obejmuje ulice: Zamenhofa, Okólną i inne (będzie to powiększenie istniejącej strefy przy ul. Stilonowej). W trakcie projektowania jest rozszerzenie strefy zamieszkania przy ul. Poznańskiej. Podobnie jest ze „strefą 30” na osiedlu Europejskim. Nie więcej niż 30 km/h jeszcze w tym roku kierowcy będą jeździć na ulicach: Londyńskiej, Haskiej i Brukselskiej.
- Szacujemy, że na koniec bieżącego roku będzie około trzydzieści stref ograniczonej prędkości oraz około dziesięć stref zamieszkania - informuje miejski inżynier ruchu.
Nasz Czytelnik, który zwrócił uwagę na powiększenie strefy na Piaskach, jest zdania, że ograniczenia powinny być jeszcze większe. - Ograniczenie prędkości powinno obowiązywać w całym mieście, za wyjątkiem miejsc, gdzie nie ma tak częstego kontaktu z pieszym. Tak jak choćby na ul. Słowiańskiej, gdzie można jechać 70 km/h. Wprowadzenie ograniczeń w całym mieście oraz sumienne ich egzekwowanie pozwoliłoby miastu oszczędzić m.in. na montowanych na drogach spowalniaczach - mówi pan Piotr. Dziś spowalniacze są na wielu osiedlach, często w rejonie szkół czy przedszkoli. Po śmiertelnym potrąceniu czterolatka w śródmieściu wprowadzono je także na ul. Armii Polskiej.
Czytaj również:
Szok! W Gorzowie co dwunasty pasażer autobusu lub tramwaju jeździ na gapę!
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?