Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odbudują linię Gorzów - Myślibórz? Te inwestycje przeszły etap Kolei Plus

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Linia Gorzów - Myślibórz zaczynała się na Wieprzycach.
Linia Gorzów - Myślibórz zaczynała się na Wieprzycach. Google Street View
Odbudowa linii Gorzów - Myślibórz, remont odcinka Skwierzyna - Międzychód czy rewitalizacja trasy Czerwieńsk - Gubin - granica. Takie inwestycje mogą zostać zrealizowane w ramach programu Kolej Plus.

Co to jest Kolej Plus? To rządowy program, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. Jego celem jest przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei oraz usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. osób z miastami wojewódzkimi. Miałoby do tego dojść do 2028 r.
Właśnie poznaliśmy projekty, które mają szansę powstać w tym programie. Na liście 79 propozycji, które spełniają kryteria, aż siedem jest z naszego regionu. To bardzo dobry wynik. Więcej inwestycji niż u nas zostało zakwalifikowanych jedynie w województwach: śląskim (18 inwestycji) i mazowieckim (8). Lubuskie może więc liczyć na realizację większej liczby inwestycji niż inne 13 województw.

Tu będą inwestycje?

Jakie inwestycje zostały zakwalifikowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe do kolejnego etapu Kolei Plus?

  • * odbudowa linii 415 na odcinku Gorzów - Myślibórz
  • * remont linii 363 na odcinku Skwierzyna - Międzychód
  • * remont linii 364 na odcinku Międzyrzecz - Wierzbno
  • * rewitalizacja linii 358: Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin - granica państwa
  • * rewitalizacja linii 364 na odcinku: Międzyrzecz - Sulęcin - Rzepin
  • * rewitalizacja linii 275 na odcinku: Bieniów - Lubsko wraz z budową przystanków w Budziechowie, Jasieniu i Bieszkowie
  • * rewitalizacja linii 14 na odcinku Szprotawa - Żagań wraz z budową peronów
  • Niestety, nie został uwzględniony projekt rewitalizacji linii Strzelce Krajeńskie - Strzelce Krajeńskie Wschód.

Teraz czas na studium

Zakwalifikowanie do drugiego etapu Kolei Plus oznacza, że teraz samorządy będą mogły opracować wstępne studia planistyczno-prognostyczne dla tych inwestycji. Będą miały na to 12 miesięcy.
By inwestycje mogły liczyć na rządowe pieniądze, samorządy będą musiały przedłożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowania co najmniej 15 proc. wartości inwestycji oraz deklarację organizatora przewozów (w przypadku naszego regionu to urząd marszałkowski) na uruchomienie i finansowanie przewozów co najmniej czterech par pociągów przez pięć lat.
Te wszystkie dokumenty będą podlegały ocenie w kolejnym etapie, po którym zapadnie decyzja, które inwestycje zostaną zrealizowane.
Na program Kolej Plus jest przeznaczonych 5,6 mld zł z budżetu państwa. Kolejny 1 mld zł miałyby dołożyć samorządy.

Ta linia za pół miliarda

Spośród zakwalifikowanych przez PKP PLK propozycji w Lubuskiem warto zwrócić uwagę na odbudowę linii z Gorzowa do Myśliborza (decyzja o jej likwidacji zapadła w 2005 r.). O tym, że jest ona potrzebna, głośno mówią gorzowscy urzędnicy, którzy chcą, aby w Gorzowie powstał port multimodalny (wykorzystujący drogi: rzeczne, kolejowe i tradycyjne).
Odbudowa tej linii wiązałaby się ze koniecznością odtworzenia wielu elementów infrastruktury kolejowej. Trzeba byłoby zbudować nie tylko nowe tory, ale również wiadukty. Pod koniec 2018 r. rozebrany został wiadukt, który był na trasie pomiędzy Wieprzycami a Chróścikiem.

Czytaj również:
13 grudnia zmienia się rozkład jazdy na kolei. Dokąd pojadą pociągi bezpośrednie z Gorzowa?

WIDEO: Zobacz, jak zmieniają się okolice dworca PKP w Zielonej Górze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto