Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piesi mogą zadeptać nam parkingi

Tomasz Rusek
Tomasz Rusek
Ile miejsc parkingowych zniknie w centrum? Tego dziś nie wie nikt. Policzyliśmy: może nawet 85!

Marta Rybacka pracuje w biurze M2 Nieruchomości. Siedzibę ma w sercu miasta, przy ul. Pocztowej. - Parkowanie w centrum to w moim przypadku niezbędna rzecz, a nie fanaberia. Wiem, że wiele osób, które w śródmieściu pracują, myśli podobnie. Likwidowanie miejsc postojowych, o czym dowiaduję się od pana, na pewno będzie więc dla kierowców wielkim utrudnieniem. I jeszcze bardziej utrudni parkowanie na tych miejscach, które pozostaną - mówiła wczoraj naszemu dziennikarzowi.

Nikt nic nie wie
Jednak parkingowa rewolucja jest nieunikniona. Planowany w śródmieściu deptak na 100 proc. oznacza też likwidację miejsc postojowych.

Ilu? Urząd nie ma dziś odpowiedzi na to pytanie. Nie zna jej też szef Ośrodka Sportu i Rekreacji Włodzimierz Rój, który na co dzień strefą zarządza. Wiedzy takiej nie posiada też miejski inżynier ruchu Rafał Krajczyński.
Jednak... nie ma się co specjalnie dziwić. - Zakres deptaku oraz organizację ruchu, która będzie się wiązała z zamknięciem dla samochodów fragmentu centrum, wskaże i opracuje firma projektowa - wyjaśnia tę niewiedzę inżynier Krajczyński.

Dopiero zaczynają
Francuska firma Safege dopiero zabiera się do projektowania deptaku (wygrała przetarg dwa tygodnie temu). Do tego ma zaproponować dwa warianty długości strefy pieszej. Uboższy: od katedry do ul. Pionierów i bogatszy: od katedry do ul. Cichońskiego. Musi też wskazać, co zrobić z przejazdem i organizacją ruchu na ulicach: Pionierów, Wełniany Rynek, Herberta i Dzieci Wrzesińskich.

To potęguje niewiedzę dotycząca parkingów. Bo nie wiadomo, które pozostaną, a które znikną.
Przeszliśmy wczoraj centrum, wzdłuż i wszerz, by ocenić, ile miejsc postojowych jest zagrożonych. Na pewno 12 zlokalizowanych przy ul. Sikorskiego (niemal na wysokości Starego Rynku). Jeśli deptak będzie dłuższy, to dodatkowo 13 postojów przed magistratem.

A przecież auta stają też przy ul. Pionierów. Dziś jest ona jednokierunkowym dojazdem do Sikorskiego. Jeśli jednak będą tu dwa kierunki, zniknie 10 miejsc na auta. Identyczny znak zapytania jest przy Dzieci Wrzesińskich. Jeśli mają tu być dwa kierunki, zniknie nawet 20 miejsc parkingowych. Nie wiadomo też, co architekci wymyślą na ul. Herberta (15 postojów) i Obotryckiej (drugie tyle). Te dwie ulice - w przypadku wy łączenia ruchu na Sikorskiego - będą przecież „obwodnicami” ścisłego centrum.

Wyjaśnienie w listopadzie
Kiedy decyzja? Projektanci pokażą swoje pomysły na centrum do 31 listopada. - Oby zostawili jak najwięcej postojów - mówi pani Marta Rybacka.

Tak się zarabia
Strefą parkingową zarządza Ośrodek Sportu i Rekreacji. Nie ma jeszcze upublicznionych danych za zeszły rok, ale wiemy, że z parkomatów wyciągnięto około 1,8 mln zł. Przy kosztach na poziomie 800 tys. daje to OSiR-owi około miliona na czysto.

Strefa parkowania w centrum podlega ośrodkowi od jesieni 2007 r.

Teren strefy w ostatnich latach powiększył się znacznie: w 2012 r. o 49 miejsc, w 2013 r. o 162 miejsca, w 2014 o 4. Dziś obejmuje 37 ulic, na których ustawionych jest 45 parkomatów. To w sumie daje 859 miejsc parkingowych i 69 kopert dla kierowców niepełnosprawnych.

OSiR administruje także innymi postojami. Zarabia na parkingu przy Parku 111. Kierowcy zostawili tutaj w 2014 r. roku 147 tys. zł.

Od zeszłego roku nie płaci się za postój w soboty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto