Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak będą jeździły tramwaje wzdłuż ul. Jancarza. Oto plan przebiegu torowiska

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Torowisko wzdłuż ul. Jancarza ma powstać najpóźniej za siedem lat.
Torowisko wzdłuż ul. Jancarza ma powstać najpóźniej za siedem lat. Jarosław Miłkowski
Jadąc tramwajem od strony katedry w kierunku osiedla Słonecznego będziemy przejeżdżać obok dworca PKP i centrum przesiadkowego. Tak ma być najpóźniej do 2030 roku.

- Wszystkie linie tramwajowe, które jadą na Wieprzyce, będą przejeżdżały w pobliżu dworca kolejowego – mówi Paweł Pleśniar, który doradza władzom miasta w sprawach komunikacji. W środę 25 października na sesji rady miasta przedstawił on koncepcję przebiegu linii tramwajowej wzdłuż ul. Jancarza.

Jeszcze na początku tego roku torowisko w tej części miasta było w sferze planów. Dziś już wiemy, że mają one zostać wcielone w życie. Pierwszym jego elementem jest już nawet zbudowane właśnie torowisko, które dochodzi do łącznika pomiędzy dworcem a zabytkowym budynkiem administracji kolejowej z 1895.

Przy okazji przebudowy ul. Dworcowej zbudowano już torowisko, które dochodzi do łącznika między dworcem a budynkiem z 1895.
Przy okazji przebudowy ul. Dworcowej zbudowano już torowisko, które dochodzi do łącznika między dworcem a budynkiem z 1895. Jarosław Miłkwoski

A jak będzie już za kilka lat? Dziś ul. Jancarza w rejonie wyjazdu z placu manewrowego PKS-u ma dwie jezdnie, które na łuku drogi łączą się i tworzą jedną nitkę. Po przebudowie ma zostać tylko jedna jezdnia – ta bliżej dzisiejszego placu PKS-u. W miejscu tej drugiej, którą na wysokości SP7 i III LO wjeżdża się w ul. Jancarza, planowane jest torowisko. Od skrzyżowania z Sikorskiego do przyszłego centrum przesiadkowego będzie miało ono dwa tory, a w samym centrum nawet trzy. Później wszystkie one będą przechodziły w jeden tor, który już biegnie w ul. Dworcowej. Zerknijcie na mapkę poniżej.

To jest wstępna koncepcja przebiegu torowiska wzdłuż ul. Jancarza.
To jest wstępna koncepcja przebiegu torowiska wzdłuż ul. Jancarza. Jarosław Miłkwoski

Dlaczego w centrum przesiadkowym będą trzy tory? Dwa z nich będą służyły tramwajom linii, które już istnieją. Jeden tor będzie dla tramwajów jadących w stronę centrum (one wjadą w Jancarza od Sikorskiego i al. 11 Listopada), a drugi dla tramwajów zmierzających w kierunku Wieprzyc (one wjadą przez Dworcową).
Trzeci tor ma pozostawiać pole manewru i przyda się, gdy miasto wprowadzi linie dojeżdżające tylko do dworca. Tramwaj – nazwijmy go umownie „linią nr 6” nie będzie tym samym blokował przejazdu przez centrum.

Torowisko koło ZUS-u stworzy pętlę

Przez centrum przesiadkowe tramwaje będą jeździły w obie strony. Co zatem z torowiskiem, które jest na ul. Sikorskiego w rejonie ZUS-u i sklepu meblowego? Będzie służyło za tzw. pętlę uliczną. Tramwaj hipotetycznej „linii nr 6” koło Rolnika pojechałby prosto, minąłby ZUS i później wjechałby w ul. Jancarza.

To będzie serce komunikacyjne Gorzowa

Dziś nieraz słychać zdziwienie, że przystanek tramwajowy na ul. Dworcowej budowany jest w rejonie sklepu Żabka i baru po drugiej stronie ulicy, a aby dojść do dworca i tak trzeba będzie przejść przez ul. Jancarza. Za kilka lat nikt już pewnie o tym nie będzie pamiętał.
- Do lat 2028-2029 sercem komunikacyjnym Gorzowa będą kolejowe perony trzeci i czwarty – mówi Paweł Pleśniar.

Pamiętacie, jak w czasie remontu estakady, przechodziło się przejściem pod torami, by dojść na peron czwarty? Za kilka lat pod torowiskiem kolejowym biec będzie najkrótsza droga z centrum przesiadkowego na peron czwarty. To właśnie z niego – po wyremontowaniu linii ze Skwierzyny do Międzychodu – wyruszać będziemy w najszybszą podróż do Poznania. A jeśli do tego powstanie łącznica kolejowa w Kostrzynie, to właśnie przez perony bliżej gorzowskiej Warty przejeżdżać mogą pociągi dalekobieżne ze Szczecina w głąb Polski. Przy okazji będzie można wykorzystać – np. na potrzeby autobusów dalekobieżnych – szeroki teren między peronem drugim i trzecim.

Bliskość z tramwaju do pociągu to tylko jeden aspekt. Jest też drugi.
- Chcemy nie tylko zbliżyć pasażerów komunikacji publicznej do peronu, ale też ożywić tę część miasta i spowodować, że powstające w okolicy osiedla dostaną zastrzyk transportu publicznego – mówi P. Pleśniar. Przypomnijmy, że w miejscu dzisiejszego placu manewrowego PKS-u ma powstać osiedle. Bloki – jak wynika z planów pokazanych na sesji – mają też powstać na pustym dziś terenie przy prawoskręcie z Sikorskiego w Jancarza.

Torowisko na Jancarza to priorytet

Kiedy zbudują tory wzdłuż ul. Jancarza? Na początku tego roku miasto dostało 180 mln zł unijnych pieniędzy na nowe tramwaje i nowe linie. Musi je wykorzystać do 2030.
- Budowa torowiska wzdłuż ul. Jancarza jest dla nas priorytetem – mówiła nam w środę wiceprezydent Iwona Olek.

Czytaj również:
Idźmy, czyli pojedźmy, dalej! Zróbmy torowisko wzdłuż całej Jancarza! |KOMENTARZ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto