Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tory skręcą w kierunku ul. Jancarza. To początek nowej linii tramwajowej w Gorzowie

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Tory tramwajowe mają zostać zbudowane aż w okolice estakady, na której są dwa perony kolejowe.
Tory tramwajowe mają zostać zbudowane aż w okolice estakady, na której są dwa perony kolejowe. Jarosław Miłkowski
Nowe tory tramwajowe, które będą na ul. Dworcowej, zostaną przedłużone w stronę ul. Jancarza, by sąsiadować z kolejowym peronem pierwszym. Powód? Tramwaj dwusystemowy.

We wtorek 10 stycznia informowaliśmy o tym, jak ma wyglądać przebudowana ul. Dworcowa (pisaliśmy o tym w tekście: Dworcowa w Gorzowie zmieni się nie do poznania. Będzie na niej deptak oraz nowy przystanek). W artykule wspomnieliśmy też, że tory będą skręcać z Dworcowej w prawo, a więc na teren, który w grudniu został oczyszczony z dawnych budynków kolejowych. Teraz o tym rozwiązaniu wiemy jeszcze więcej.

Pasażerowie jadący w przyszłości tramwajem do dworca kolejowego, będą wysiadali na przystanku, który powstanie tuż przed dzisiejszym skrzyżowaniem ul. Dworcowej z ul. Jancarza. Przystanek zostanie zlokalizowany mniej więcej na wysokości baru Agata (z jednej strony ulicy) a sklepem Żabka (z drugiej, po przekątnej). Tory tramwajowe będą biegły jednak dalej. Przetną ul. Jancarza i zostaną poprowadzone łukiem w stronę zachodnią, czyli na tereny po wyburzonych budynkach PKP. Przez pewien czas nie będą one jednak wykorzystywane.

Trwa głosowanie...

Czy Gorzów powinien rozwijać komunikację tramwajową?

- To rozwiązanie pozwoli nam w przyszłości rozwinąć transport tramwajowy - mówi wiceprezydent Iwona Olek. Z jednej strony będzie można w okolicy połączyć tory tramwajowe z kolejowymi i wprowadzić w Gorzowie i okolicach tramwaj dwusystemowy. Z drugiej strony - gdy miasto zabierze się za drugi etap tworzenia centrum przesiadkowego - będzie można stworzyć tu normalny przystanek tramwajowy.

Przebudowa ruszy wiosną

Budowa pierwszego etapu centrum powinna ruszyć wiosną, a obejmować ona będzie nie tylko przebudowę ul. Jancarza, ale też budowę sześciu zatok autobusowych przy ul. Jancarza (właśnie w okolicy, gdzie stały wyburzone budynki PKP). W drugim etapie ma powstać cała infrastruktura.

W Polsce tramwaje dwusystemowe nie funkcjonują, bo nie ma jeszcze uwarunkowań prawnych. W Europie pojawiają się one coraz częściej. Pozwalają dojechać pasażerom z terenów podmiejskich (gdzie jeżdżą pociągi) bezpośrednio do centrów miast (gdzie jeżdżą tramwaje). Taki sposób podróżowania jest już m.in. w niemieckich Karlsruhe czy Kassel.
W Gorzowie już wytyczono nawet trasy, którymi miałby on kursować. Tramwaj dwusystemowy miałby dojeżdżać - po odbudowaniu części linii kolejowej miedzy Gorzowem a Baczyną - do strefy ekonomicznej. Kursować miałby też w stronę gmin: Deszczno i Santok (szczegóły na poniższej mapce).

Czytaj również:
Po budynkach PKP ani śladu. Co z przetargiem na zatoki dla autobusów?

Zobacz wideo: Gorzów: kierowcy jeżdżą deptakiem. Policja wręcza mandaty

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto