Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W garażach czeka ciężki sprzęt, a w magazynach tony piasku i soli. Gorzów jest już gotowy na nadejście zimy

Magdalena Marszałek
Magdalena Marszałek
Gorzów jest już gotowy na nadejście zimy.
Gorzów jest już gotowy na nadejście zimy. Pexels
Tym razem to nie zima powinna zaskoczyć drogowców, ale drogowcy zimę. Sprzęt i ludzie, którzy będą dbać o przejezdność gorzowskich ulic w czasie mroźnej i śnieżnej aury są już w pełnej gotowości.

Oni zimy się nie boją

Tysiąc ton soli, ponad czterdzieści ton chlorku wapnia i magnezu oraz kilka ton piasku czeka już w magazynach spółki Inneko RCS, która jest odpowiedzialna za odśnieżanie gorzowskich dróg w czasie zimy. Gotowych do wyjazdów jest także dwanaście pługoposypywarek.

W minionym sezonie zimowym dysponowaliśmy dziesięcioma takimi pojazdami, ale w tym roku takich jednostek będzie dwanaście. To jedenaście ciężkich pojazdów oraz jeden lekki, który bez problemów dojedzie do miejsc trudniej dostępnych, czyli na przykład chodników czy wąskich osiedlowych uliczek - mówi prezes spółki Krzysztof Kołecki.

Jeśli sypnie - będzie co robić, bo w Gorzowie do odśnieżenia jest w sumie niemal trzysta kilometrów dróg. W tym roku spółka dodatkowo będzie musiała się zająć także deptakiem przy ulicy Sikorskiego.

To jest nowe zadanie, które dostaliśmy od miasta, a w przyszłości, czyli po zakończeniu przebudowy, zajmiemy się również utrzymaniem deptaka przy ulicy Chrobrego oraz przy ulicy Hawelańskiej - dodaje Krzysztof Kołecki.

Pierwsze wyjazdy już były

Służby cały czas monitorują pogodę i stan dróg w mieście. Choć aura wciąż jest raczej jesienna niż zimowa, to to piaskarki już kilka razy wyjeżdżały na ulice.

- Posypywanie środkami uszorstniającymi często odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu. Dzieje się tak, kiedy zaczynają się pierwsze przymrozki, bo wtedy na drogach pojawiają się lokalne oblodzenia. W ostatnim czasie kilkukrotnie interweniowaliśmy w takich sytuacjach - mówi prezes Inneko RCS.

Zimą pługopiaskarki pojawiają się na drogach według specjalnego klucza. Najpierw odśnieżane są najważniejsze ciągi komunikacyjne - czyli drogi krajowe, później drogi dojazdowe do nich, a na samym końcu pozostają ulice osiedlowe.

Drogi są podzielone na kilka kategorii. W pierwszej kolejności w utrzymaniu zimowym znajdują się drogi tranzytowe i ciągi komunikacyjne, po których kursuje komunikacja miejska, a także dojazdy do stacji pogotowia oraz szpitala. Równie ważne są mosty oraz wiadukty, a dopiero później przychodzi kolej na ulice prowadzące do dużych osiedli oraz same drogi osiedlowe - tłumaczy Krzysztof Kołecki.

Zimowe oczyszczanie miasta obejmuje mechaniczne usuwanie śniegu i błota pośniegowego oraz likwidację gołoledzi i śliskości z dróg oraz zatok autobusowych. Służby zwracają jednak uwagę, że ich działania mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.

Zobacz też:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto