MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ta gigantyczna inwestycja w Lubuskiem kosztowała 760 mln zł. 10 lat temu otwarto odcinek S3 Gorzów - Międzyrzecz

OPRAC.: red.
Tak powstawał odcinek trasy S3 między Gorzowem i Międzyrzeczem
Tak powstawał odcinek trasy S3 między Gorzowem i Międzyrzeczem firma Geodeta z Gorzowa
Dziś przejazd trasą S3 z Gorzowa na południe czy z Zielonej Góry na północ jest dla tysięcy kierowców "oczywistą oczywistością". A przecież nie zawsze tak było. Ponad dekadę temu przejazd między stolicami lubuskiego był męką. Zmieniła to budowa "eski".

Zobaczcie, jak powstawał odcinek S3 pomiędzy Gorzowem a Międzyrzeczem. Było to gigantyczne przedsięwzięcie. Roboty rozpoczęły się 13 lat temu (a dokładnie w lipcu 2011 r.), kosztowały ponad 760 mln złotych, a oficjalne otwarcie trasy miało miejsce dopiero w maju 2014 r. Czyli wykopy trwały prawie trzy lata! To też oznacza, że właśnie obchodzimy 10. rocznicę otwarcia tego odcinka trasy!

S3 zmieniła krajobraz kilku gmin

S3 przecięła - zmieniła krajobraz kilku gmin, ale dzięki niej odetchnęli mieszkańcy m.in. Deszczna, Bogdańca, Trzebiszewa, Skwierzyny i Międzyrzecza. W końcu mogli spokojnie przechodzić przez jezdnie, nie drżeć o dzieci i odetchnąć świeżym powietrzem, zamiast spalinami. Bo nowa trasa natychmiast zabrała im sprzed domów tysiące samochodów.

Warto też dodać, że niektórzy mieszkańcy tak bardzo chcieli S3, że protestowali (blokując starą trójkę), gdy pojawiło się zagrożenie, że „eska” ominie ich miejscowości. Było tak np. w Skwierzynie.

Drzewa, ekrany, nasypy, mnóstwo asfaltu

Zgodnie z wyliczeniami dyrekcji dróg tylko podczas budowy odcinka Gorzów – Międzyrzecz:

  • ustawiono ponad 7,5 km ekranów akustycznych, w tym prawie 3 km przezroczystych;
  • ustawiono ponad 23 km ekranów ochronnych dla nietoperzy (zielona siatka);
  • posadzono ponad 450 tysięcy drzew;
  • wykonano ponad 4 mln metrów sześciennych nasypów, co równa się 300 tysiącom wywrotek;
  • ułożono ponad 500 tysięcy mkw. nawierzchni drogi o grubości ponad 50 cm, co mogłoby zająć ponad 70 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Ciekawostki o S3

Bunkier

Jak na swojej stronie internetowej przypomina GDDKiA, podczas prac archeologicznych, poprzedzających budowę drogi S3 na odcinku Gorzów – Międzyrzecz, zespół wykonujący prace badawcze stwierdził istnienie bunkra, którego lokalizacja kolidowała z planowanym przebiegiem drogi S3. Obiekt znajdował się w pasie wyniesienia pn. Lisie Góry, na terenie gminy Bledzew. Jest to stanowisko strzelnicze stanowiące element Panzerwerku (Pz.W.) 876 z Grupy Warownej Ludendorf, wchodzącej w skład Frontu Umocnionego Łuku Odry i Warty, powstałego w latach 1935-36. Podlega on, jak zresztą cały obszar ufortyfikowany, ochronie prawnej na mocy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Pierwotnie miał on zostać przesunięty poza skarpę drogi, czyli o około 15 m w stosunku do obecnej lokalizacji i zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych. Jednak na wniosek Dyrektora Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie, za zgodą Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, stanowisko ogniowe zostało przeniesione na teren Muzeum. To pozwoliło na właściwe wyeksponowanie obiektu i udostępnienie zwiedzającym jako element otwartej ekspozycji, prezentującej elementy niemieckich umocnień polowych z okresu II wojny światowej.

Operacja przeniesienia bunkra przeprowadzona została 9 kwietnia 2013 roku. Wykopany i przygotowany wcześniej do transportu obiekt, został załadowany za pomocą dźwigu na pojazd, który przetransportował go z terenu budowy drogi S3 do muzeum w Pniewie. Tam został ustawiony w docelowym miejscu. Choć nie jest to obiekt ogromnych rozmiarów, to jednak jego waga przekracza 30ton.

Rurociąg

W ramach zadania konieczne było przebudowanie naftociągu „Przyjaźń" oraz gazociągu Jamalskiego w miejscach kolizji z budowaną drogą S3.

Nietoperze

W ramach działań na rzecz ochrony środowiska wybudowane zostały ponad 23 km ekranów z siatki, mających na celu ochronę nietoperzy przed zderzeniem z samochodami. Takie elementy ochrony były konieczne ze względu na zlokalizowane w pobliżu trasy na terenie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego największe zimowisko tych ssaków w Europie.

Archiwalne zdjęcia, które pokazują budowę tego odcinka „eski”, prezentujemy za zgodą firmy Geodeta z Gorzowa. W materiale wykorzystano archiwalne informacje i zdjęcia GDDKiA.

ZOBACZ TAKŻE:

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ta gigantyczna inwestycja w Lubuskiem kosztowała 760 mln zł. 10 lat temu otwarto odcinek S3 Gorzów - Międzyrzecz - Gazeta Lubuska

Wróć na gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl Nasze Miasto